Maszyna parowa została stopniowo wyeliminowana przez silniki spalinowe. Proces spalania do napędzania maszyn rozkwitł w dziewiętnastym wieku. Natomiast Christian Huygens, nadworny uczony Ludwika XIV stworzył już w 1673 roku maszynę działającą za pomocą tłoka. Od tego czasu wytwarzano silniki, które z każdą chwilą pracowały coraz lepiej. Między innymi, na podstawie wynalazku Carla Benza w 1886 roku powstał silnik benzynowy, uważany za „patentowany pojazd motorowy”. W 1893 roku Rudolf Diesel stworzył maszynę, którą uważano za „silnik o zapłonie samoczynnym”. Kolejno, na bazie tego, co wytworzył Felix Wankel powstał silnik z tłokiem wirującym. W dwudziestym wieku technika motoryzacyjna rozwijała się niezwykle szybko. Dzięki temu emisja trujących substancji w spalinach może równać się minimalnej, a nawet i zeru. Sposób, w jaki ewoluowały silniki przyczynił się do tego, że możliwa jest naturalna ochrona zasobów. Motoryzacja to dziedzina, która mogła się rozwijać właśnie dlatego, że odkryto silni ki spalinowe i przez cały czas je doskonalono. Ogólnie więc zarówno naukowe badania, jak i praktyczne zastosowanie wiele na tym zyskały. To, co jeszcze kilka lat temu w odniesieniu do silników wydawało się czymś niemożliwym do osiągnięcia, teraz jest dostępne. Swobodnie mogła się rozwinąć cała dziedzina transportu. Jeśli dalej w takim stopniu będzie się to rozwijać, można oczekiwać tylko jak najlepszych efektów. Warto na to skierować sporo uwagi, kiedy ocenia się poszczególne wynalazki.